Verbazing na verbazing! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van anneketelaarsinsrilanka - WaarBenJij.nu Verbazing na verbazing! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van anneketelaarsinsrilanka - WaarBenJij.nu

Verbazing na verbazing!

Blijf op de hoogte en volg

29 Juli 2014 | Sri Lanka, Sri Lanka

Hoi allemaal! Allereerst iedereen voor de leuke berichtjes op mijn verslagen!:D De meesten van jullie zullen inmiddels ook vakantie hebben, geniet ervan allemaal! Ik zag al wat spectaculaire foto's voorbijkomen op Facebook van de liters regen die jullie tegemoet is gekomen na die hittegolf, dat is nog eens afkoelen haha! Typisch gevalletje van 'na zonneschijn komt regen' in plaats van andersom. Hier is onze derde week alweer aangebroken, de tijd vliegt enorm! En ondanks dat het hier officieel regenseizoen is hebben we weinig te klagen gehad tot nu toe! Ook hier bekent men dat het klimaat een beetje de kluts kwijt is. Zo ook de lokale bevolking trouwens, want regen of zon, je ziet altijd mensen met de paraplu boven het hoofd. Vrouwen gebruiken deze namelijk ook tegen de zo'n, om te voorkomen dat ze nog donkerder worden dan ze al zijn, grappig hè! Multifunctioneel ding dus, die paraplu, zo had ik hem nog nooit bekeken;). De eerste flinke bui die ik hier meemaakte vorige week was overigens wel een hele grappige ervaring. Ik was aan het werk met de oudere kinderen, en je ziet de bui aankomen doordat het ineens best snel donker wordt en het hard gaat waaien. De kids werden er toen helemaal nerveus en giechelig van en waren duidelijk aan het afwachten. En toen BAM, kwam het met bakken uit de lucht en op dat moment sprongen alle kinderen juichend de lucht in. Ik snapte niks van deze reactie; waarom zo blij met regen? Maar toen vertelde de teacher dat ze even daarvoor de kinderen had medegedeeld dat we in de tuin zouden gaan werken om al het wildgegroeide gras weg te halen, die slimmeriken wisten dus dat dat mooi niet doorging als het regende haha! Maar helaas, hier duurt een bui maar 10 minuten en dus moesten ze een half uur later toch naar buiten om te helpen. Grasmaaiers kennen ze hier niet, maar dat gemis wordt heel creatief opgelost met jawel: de schaar. Het was totaal niet te merken dat de kinderen er tegenop gezien hadden want vol enthousiasme renden ze ieder met hun eigen gekozen schaartje naar buiten, en in standje turbo was binnen een kwartier de halve tuin omgespit. Het leek wel een estafette waarbij zo snel mogelijk zoveel mogelijk volle emmers met gras verzameld moesten worden haha! Die vervolgens dan weer 5meter verderop geleegd werden (gft-bakken kennen ze hier niet). Echt overal waar je komt zie je hopen met afval liggen, deze worden aangestoken en men zit vervolgens nog steeds met een puinhoop, alleen dan is het zwart. Je ziet dus om de 2 minuten wel ergens een brandend hoopje, het bewijs dat in elk mens een pyromaantje schuilt! 

Het weekend zijn Jiska en ik richting het zuiden vertrokken met nog 3 andere vrijwilligers, en hebben we de stad Galle (stad met Nederlandse invloeden!) bezocht en 2 bekende badplaatsen. Duidelijk de place to be voor toeristen want ineens krioelde het van de blanken stelletjes en gezinnen. De lokale bevolking is hier ook aan gewend en speelt er op in door je constant aan te spreken in de hoop dat je een tuktuk, boot, hotel, kleding of wat dan ook wilt, als het maar geld kost haha. Ze vragen ook veel meer geld aan ons dan aan de lokale bevolking in de hoop dat we er in trappen. Helaas ben ik daar gevoelig voor en betaal standaard meer dan nodig. Een handige graadmeter om te weten of je een goede prijs betaald hebt, is de mate van de grijns op het gezicht van de verkoper op het moment dat je het geld overhandigt hebt. Ik heb twee keer een broek gekocht en die grijns op die gezichten spraken nog net niet uit: 'haha sukkel, dat je hier in trapt!' Het voelt ook alsof je echt verliest omdat er een zware onderhandeling aan vooraf gaat haha! Maar ach, kan die man ook eens wat extra's kopen voor zijn vrouw of kindertjes. Vrijdagnacht zijn we naar een heel vet strandfeest gegaan. Hier bleek nog enige vorm van racisme en discriminatie te bespeuren, donkere mensen en mannen moesten namelijk betalen! Gelukkig val ik buiten beide groepen en kon ik vrolijk, met de hand op de knip, doorhuppelen naar binnen. Binnen de poort bleek het een gekkenhuis van mensen onder invloed van drugs of teveel alcohol, terwijl dat hier eigenlijk totaal niet gedoogd en geaccepteerd is. Al vraag ik me af in hoeverre men daar wat mee doet omdat meer dan de helft van de tuktuk-en buschauffeurs rijden onder invloed en dat ook totaal niet proberen te verbergen gezien de fles wodka die je regelmatig naast de chauffeursstoel ziet liggen. Heel bizar! Maargoed, al met al een topfeestje gehad en naar huis gegaan met een nieuw record; 10 mensen in 1 auto (geen paniek, het was een grotere auto). Het tuktukrecord staat trouwens inmiddels op 6 personen incl de chauffeur, moet te verdubbelen zijn met nog 3 weken te gaan haha! 
Zaterdag zijn we naar een spicegarden gegaan, supertof want ze hadden daar alle planten staan met het bijbehorende middeltje in een potje die we dan vervolgens mochten uitproberen. Naderhand kregen we nog ongevraagd een gezicht, hoofd en rugmassage met deze crèmes, heerlijk! En mijn kennis rondom de zeeschildpad is vergroot want we zijn daarna nog naar een schildpaddenopvang geweest. Dus mocht iemand vragen hebben, kom maar op!;) zo moet je er bv. voor zorgen dat je geen poot/vin verliest als je een schildpad bent want dan zit je de rest van je leven in een vierkante bak water en kun je niet meer onder water duiken. Dood mag je niet omdat je een beschermd dier bent, ook al lijkt mij dat een prettigere uitweg. Gerummm! 
In de avond lekker uit eten geweest en daarna op tijd naar bed omdat we kapot waren van de nacht ervoor. Heerlijk om een keer goed vlees te hebben en lekkere frietjes en sla erbij haha! Mijn maag was alleen totaal niet voorbereid op deze onverwachtse verwennerij, waardoor ik met buikpijn en misselijkheid zat, balen! 
Nog een laatste 'oh-mijn-god, doen-ze-dat-echt-weetje' alvorens ik afsluit: ons hotel van de zaterdag zat achter het treinspoor en ik hoorde iedere keer een toeter als de trein kwam. Ik moet bekennen dat ik niet wist dat treinen een toeter hadden maar kennelijk is dat in NL ook zo? In ieder geval, ik begreep niet waarom een trein iedere keer zou moeten toeteren, maar daarna zag ik dat er gewoon allemaal mensen constant op het spoor lopen (dus niet om over te steken maar echt met het spoor mee) WTF?! En het ergste is eigenlijk nog dat het een beroep is om de hele dag bij de oversteekplaats te zitten, en dat de spoorbomen dan handmatig dicht gedaan worden door betreffende beroepsuitoefenaar...! Nu is automatisering ook niet altijd geweldig maar dit vond ik wel heel onverantwoord. Zullen we afspreken dat we wat liever zijn voor de NS voortaan?;)

Helaas hebben we trouwens al van veel leuke reismaatjes afscheid moeten nemen, waarvan 2 huisgenootjes. Er wordt totaal niet gecommuniceerd met de gastouders of er mensen voor terug komen dus we zijn heel benieuwd! Wel al een nieuw Nederlands meisje waardoor de voertaal onder het eten van Engels terug naar Nederlands is gegaan. Eigenlijk wel jammer want het Engels zat er zo in en je leert ontzettend snel veel nieuwe woorden enzo bij dus we hopen dat er iemand uit een ander land nog bijkomt! 

Nou dat was ie weer hoor, ik hoor graag hoe het met jullie gaat daar! Doooeg!! Xx

  • 30 Juli 2014 - 21:45

    Tante Astrid:

    Hoi Anne, weer een skon verslag!
    Je zou bijna vergete dat je er bent voor een werkvakantie als je jou avonturen zo leest!!
    Wij maoke hier lange nie zovul mee as gij da doar doet, dus doarum is ons verslag ok wa korter, mar geniet er nog lekker van, en we blijve je volge!!
    gruutjus van ons allemoal!!

  • 30 Juli 2014 - 22:56

    Ilse:

    He Anne!

    Ik heb je berichtjes allemaal in 1 keer gelezen met een grijns van oor tot oor. Super tof! Zo te lezen ben je al heel wat onvergetelijke ervaringen rijker en er zullen er vast en zeker nog veel volgen.

    Heel veel plezier, lekker genieten en mooie indrukken opdoen!

    Liefs Ilse

  • 30 Juli 2014 - 23:57

    Anita:

    Hoi Anner

    Wat een grappig stukje over de kindjes die het gras knippen! Ik wacht weer op het volgende verslag, leuk! Groetjes mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Sri Lanka

Actief sinds 15 Juli 2014
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 4502

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 23 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: